web-analyticsWaarom web analytics?

Meten is weten. Het is een grote cliché maar het is met off- en online adverteren alleen maar belangrijker geworden. Online Adverteren heeft de prettige bijeenkomst dat respons en conversie redelijk eenvoudig gemeten kan worden. Er zijn een aantal webanalyse pakketten verkrijgbaar. De meest bekende is Google Analytics. Met een marktaandeel van meer dan 43% in Nederland is Google Analytics marktleider op het gebied van web statistieken. Het gebruik van Google Analytics is gratis.

Hoe werkt het?

Google Analytics draait op de achtergrond van een website en verzamelt gegevens over hoe jouw bezoekers de website gebruiken. Het verzamelt informatie zoals de duur van het bezoek, of de bezoeker nieuw of een terugkerende bezoeker is, welke pagina´s ze bezoeken, wanneer bezoekers de website verlaten en nog veel meer.

Google Analytics werkt op basis van cookies. Een cookie is een klein stukje data dat wordt opgeslagen op de computer van de bezoeker bij het eerste bezoek tot je website. Google Analytics maakt uitsluitend gebruik van zogeheten first-party cookies die als veilig beschouwd worden. Dit zijn cookies die alleen interacteren tussen de bezoeker, uw website en de Google-computers (niemand van het personeel van Google ziet het).

Google heeft een strikt beleid ter bescherming van anonimiteit waarbij geen persoonlijk identificeerbare informatie wordt verzameld. Zelfs het personeel van Google kan alleen toegang tot de gegevens krijgen, indien de eigenaar van een Google Analytics-account daar zelf toestemming voor geeft.

Voordelen

Met Google Analytics krijg je inzicht in:

  • Aantal bezoekers per dag, week, maand, kwartaal, jaar
  • Waar bezoekers vandaan komen; plaats, provincie, land
  • Hoeveel bezoekers een aanvraag en/of aankoop hebben gedaan
  • Welke pagina’s bezocht worden
  • Wat bezoekduur is per pagina
  • Het aantal conversies
  • Via welk kanaal conversies gerealiseerd worden
  • In welke fase van het koopproces bezoekers afhaken
  • Hoe de verschillende mediakanalen invloed op elkaar hebben

En nu?

Google Analytics opstarten en instellen kan door iedereen gedaan worden, maar vraagt enige studie.

We begrijpen heel goed, dat je deze tijd liever aan je core business besteed.

We helpen je dan ook graag met:

  • Installeren van de Google Analytics code in je website
  • Koppelen van Analytics met AdWords
  • Instellen van conversiedoelen
  • Inrichten van de conversiefunel
  • Inrichten van Dashboards
  • Inzet van filters om specifieke resultaten in kaart te brengen